65 % av de svenska hushåll tillgång till någon form av kabel-TV Kabel-TV finns framför allt i flerfamiljshus. De svenska kabel-TV-företagen har investerat tio miljarder kronor i sina nät och marknaden är helt öppen för fri konkurrens.
Det finns ungefär 70 kabel-TV-företag i Sverige.
Större kabel-TV-nät omfattar nästan alltid av fiber- och koaxialkabel.
TV-tjänster i kabelnäten
Utbudet i kabel-TV-nätverk har ungefär samma struktur oberoende av distributör.
* Grundutbudet. Där ingår bland andra de kanaler som kabel-TV-bolagen genom lag är tvungna att distribuera kostnadsfritt, s.k. "Must Carry".
* Basutbudet. Där finns vanligen ett tiotal kanaler, där de svenska satellit- distribuerade kanalerna ingår.
* Tilläggsutbud. Där finns olika paket, t.ex. med olika nationella kanaler som vänder sig till det egna landets medborgare i utlandet eller s.k. premium- kanaler, eller betalkanaler. Det handlar främst om underhållnings- och film- kanaler, såsom C More och Viasat med systerkanaler.
Digital-TV
I kabel-TV-näten sänds både med analog och digital teknik (HDTV). Ofta sänds grund- och basutbuden parallellt med båda teknikerna, medan programkanalerna i tilläggsutbuden vanligen endast sänds digitalt. De analoga sändningarna i näten kommer att leva vidare långt efter det att de analoga sändningarna från ”marknätet” (Teracoms sändare) upphört.
Datakommunikation
Kabel-TV-nät har mycket stor överföringskapacitet vilket gör dem använd-bara som ”kommunikationsnät”. Den huvudsakliga tillämpningen är Internet-anslutning.
|
|