Hem
Tv
Bredband
Telefoni
Kundservice

Kundservice och driftinformation

IP-login

iplogin.png
Telefoni - Förutsättningar
Jag behöver logga in för att komma åt mitt bredband, kan jag använda en IP-telefoniadapter?
Om du behöver logga in för att komma åt dit bredband och vill köpa en IP-telefoniadapter så går det att göra med ett av följande två scenarier:
  • Du har en router som loggar in åt dig så du behöver aldrig logga in från datorn. Det enda du behöver göra är att sätta IP-telefoniadaptern bakom routern så kommer din router logga in åt IP-telefoniadaptern.
  • Du behöver logga in på din dator för att komma åt bredbandet. Det fungerar utmärkt med vår IP-telefoniadapter med inbyggd router. Du måste sätta den direkt mot ditt bredband (datorn sätts bakom routern).
 
Vad behöver jag för att kunna ringa med min dator?
  • Du behöver ett ljudkort som stöder "full duplex" (ljud i båda riktningarna). Det gör nästan alla ljudkort som finns.
  • Du behöver ett headset med mikrofon och hörlurar. Det kan du köpa i vilken datorbutik som helst för 50 kr och uppåt. Här bör konstateras att ett headset som kostar mer nästan alltid ger bättre talkvalitet, för både dig och den du ringer upp. Vi tycker själva om de bästa headseten från Sennheiser och Plantronics. Dessa kostar dock också en ordentlig slant.
  • Du behöver en så kallad Softphone, PC-mjukvara som fungerar som en telefon.
 
Kan jag ha ADSL och IP-telefoni
Ja. Det fungerar bäst om din leverantör garanterar minst 256 kbps bredbandshastighet upp- och nedströms. Konstigt nog verkar det vara så att riktigt höga bredbandshastigheter för ADSL (över 15 Mbps) faktiskt ger sämre bredbandskvalitet vilket också påverkar telefonin. Sådana, på pappret, kraftfulla bredbandsabonnemang ska du alltså kanske försöka undvika.

Om du har ADSL via t ex Stadsnät kan du med största sannolikhet flytta ditt telefonnummer till IP-telefoni, men Telia har gjort det lite svårare om du har en ADSL-operatör som använder Telias eget nät. Det gäller t ex Spray, Glocalnet och Bredbandsbolaget på några orter, så i de fallen bör du kolla upp om du kan säga upp numret men behålla bredbandet hos din bredbandsoperatör.
 
LA Cable - Tel. 0240-819 92 - Fax: 0240-199 88 - E-post: Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa det  
© 2008 LA Cable | Design: Webfabriken