Hem
Tv
Bredband
Telefoni
Kundservice

Kundservice och driftinformation

IP-login

iplogin.png
Telefoni - Brandvägg
Hur gör jag om jag upplever att det förekommer störningar i min IP-telefoni?

Om du upplever störningar i din IP-telefoni beror detta oftast på en av två saker:

  • om det är ett bakomliggande surr så beror det på att ip-telefon eller adapter antingen är för nära annan kraftig strömkälla eller att en trådlös telefon störs av t ex en annan trådlös mus, tangentbord, eller WLAN-anslutning.
  • om ord tappas bort någon gång, eller du upplever fördröjning så beror det på så kallad packetloss i bredbandet eller långa svarstider mellan dig och vår server. För att avhjälpa det förstnämnda flyttar du helt enkelt bara lite på utrustningen, och för det sistnämnda finns Pingplotter som är ett program som kan undersöka din förbindelse och skriver en loggfil som du kan använda för att felanmäla till berörda bredbandsföretag.

 

 
Jag har en brandvägg på min dator. Hur ska jag konfigurera den för att kunna ta emot och ringa samta
Du måste tillåta X-lite tillgång till Internet och acceptera inkommande meddelanden från vår SIP server.
 
Blir det några problem om jag använder mig av ett Zyxel modem med VOIP portar tillsammans med vår IP
Ja, det kan bli problem med att ljudet aldrig når fram till din telefon. Zyxel modem med VOIP portar har en SIP ALG (Application Layer Gateway) som eventuellt blockerar ljudpaketen att passera genom port 5060. Om du har/får problem att använda vår IP-telefoni när du har ovanstående modem bör du stänga av denna funktionen. Om du inte vet hur du stänger av detta, kolla i din manual eller ring Zyxel support.
 
Kan jag använda tjänst från LA Cable bakom en router eller brandvägg?
Ja, generellt behöver du inte göra någonting. Om det ändå inte fungerar direkt så slå upp din routers manual och slå på en funktion som heter UPnP i den så löser det generellt resterande få möjliga problem. I allra värsta fall måste du läsa på i din manual om hur du gör så kallad "port forwarding" till den enhet som du ska använda för IP-telefoni, det ska dock bara behövas om du har t ex en brandvägg specifik för företag.
 
LA Cable - Tel. 0240-819 92 - Fax: 0240-199 88 - E-post: Den här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa det  
© 2008 LA Cable | Design: Webfabriken